tisdag 22 maj 2018

Multiplicera mera!

Hej!

Idag har vi börjat med kapitel 9.

Mål:
# tabellerna 2, 5 och 10
# förstå samband mellan addition och multiplikation.
                 Exempel: 5+5+5+5 = 4 x 5 = 20
# förstå att även om 2 x 5 ger samma produkt (svar) som 5 x 2 är det två olika händelser.
                 Exempel: två 5-kronor är lika mycket som fem 2-kronor! Eller - om du två gånger stoppar in fem godisar i munnen är det lika mycket som om du lite lugnare äter två godisbitar i taget.
# Temperatur och att avläsa en termometer

De flesta tyckte det var hyfsat lätt - bra för vi har arbetat med detta tidigare.

3 kommentarer:

  1. 5+5+5+5=20 Monica du har råkat få med en 5`a för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller en gång för lite i multiplikationen, ja ska i fortsättningen blogga när hjärnan inte är helt snömos
      efter arbetsdagen. Tack för att du upptäckte. Brukar göra liknande fel på tavlan (och ibland med flit faktiskt) och då upptäcker eleverna det - bra!

      Radera
  2. Ja så kan det bli vissa dagar

    SvaraRadera